VODA PRE NAŠU BUDÚCNOSŤ

Realizuje program Zelená škola s podporou značky Finish

Priebeh projektu:

  1. V dňoch 25. –27. III. 2024 sa vo vzdelávacom centre v  Zaježovej konal kurz, ktorého sa zúčastnili Ing. Ščipák a 2 študenti: Martin Ondrejech a Adam Berák. 
  2. Workshopy – v dňoch 16. IV. 2024 a 26. IV. 2024 sme sa so študentami zúčastnili workshopov, kde sa dozvedeli o adaptačných opatreniach na zmenu klímy.
  3. Počas Svetového dňa vody sme prezentovali formou rovesníckeho vzdelávania problematiku klimatických zmien, sucha a povodní u nás a vo svete a tiež učili o vodozádržných opatreniach z pohľadu našej záhradníckej profesie. Prednášku som mala ja a 3 študenti. (Denisa I.A, Samko I.AD, Alesia II.A) Prednášky prebehli v jedálni pre študentov I. – III. ročníkov ( spolu asi 90 študentov z rôznych odborov.)
  4. Počas Dňa Zeme sme propagovali už konkrétne tento projekt návštevníkom z pozvaných okolitých základných škôl a tiež verejnosti. 
  5. V máji prebehol priamo na vyučovacích výber adaptačných prvkov pre našu záhradu. Študenti vyberali z viacerých možných prvkov a nakoniec vybrali realizáciu dažďovej záhrady a rozmiestnenie „mŕtvych“drevených prvky v parku. 
  6. Výber lokality pre realizáciu. Nakoľko v areály školy prebieha postupná revitalizácia záhrady a skleníkova tiež je v plánoch vybudovanie športového areálu, vybrali sme umiestnenie dažďovej záhrady pomerne netypicky – v blízkosti nášho školského včelieho úľa. Chceme zabezpečiť nielen postupné kvitnutie rastlín v blízkosti úľa, ale museli sme prihliadať k tomu, že na iných miestach, ktoré by sa zdali vhodnejšie pre realizáciu projektu, bude prebiehať stavebná činnosť.
  7. V škole prebehol 19.6. 2024 workshop o termosnímkovaní terénu. Zúčastnili sa ho študenti I.A+D, II.A+D, III.MR/FL. (asi 50 študentov) a približne ďalších 20, ktorých to zaujalo a boli v okolí na praxi. 
  8. V júni sme spravili vsakovací test  a začali sme kopávať podložie pomocou objednanej malej záhradnej techniky .  Manuálne sme vyhĺbili lopatami rôzne hĺbky, aby sme vytvorili rôzne zóny pre rastliny. Najväčšia hĺbka bola 0,60- 0,70 m ( kde budú končiť rýny) a postupne ku kraju znižovali hĺbku. Do podložia sme nasypali asi 8m3štrku, frakcie 16/32. Nakoniec sme nasypali asi 2 m3 jemnejšieho štrku. Nakoľko sme pracovali v blízkosti úľov, tak včely sa nesprávali veľmi priateľsky. Museli sme robiť v ochranných včelárskych kuklách, čo v horúčave nebolo nič príjemné .
  9. Po prázdninách sme pokračovali v dorobení podložia. Na štrkové podložie sme položili jutovinu a osadili obe rýny . Dosypali sme substrát, ktorý sme pripravili z pôvodnej hliny z výkopu a primiešali sme piesok v pomere 4:1. Potom sme podľa vytvoreného návrhu  osadili rastliny a nakoniec sme vysadenú plochu ohraničili s dlažobnými kockami – našli sme ich v areály školy. Tieto sme použili aj preto, aby sme mali ohraničenú plochu pre údržbárov na kosenie pozemku. Nakoniec sme rastliny popolievali.
  10. Od októbra prebiehali rovesnícke vzdelávania. Ja som odučila hodiny v I. – III. ročníku na hodinách Biológie, Aplikovanej ekológie a Fytoterapie (I.A + I.AD, II.A +II.AD, III.A+III.AD, I.Z a I.CR). Ja som informovala aj počas DOD rodičov a žiakov zo Základnch škôl. Kolega Ing. Ščipák odučil v teréne na hodine Prax  v triedach I.AD, III.AD, IV.AD. Aj keď sa niektoré triedy  opakujú, tak ja som učila z pohľadu klimatických zmien a vodozádržných opatrení, tak kolega sa venoval z pohľadu odborníka - záhradníka najmä výberu rastlín podľa nárokov na vodu. Žiak Martin Ondrejech si vyskúšal rovesnícke vzdelávanie v III. ročníku, nakoľko sa rozhodol, že vypracuje o projekte prácu na  Stredoškolskú odbornú činnosť, čim tiež spropaguje projekt.
  11. O projekte sme informovali rodičov na školskej stránke, našej webovej stránke, na facebook a napísali sme článok do piešťanských novín. 

https://sosrakovice.edupage.org/news/?gtnid=1712#news-1712

https://www.facebook.com/stredna.rakovice

https://www.piestanskydennik.sk/2024/11/13/studenti-z-rakovic-vytvorili-dazdovu-zahradu/