VODA PRE NAŠU BUDÚCNOSŤ
Realizuje program Zelená škola s podporou značky Finish
Priebeh projektu:
- V dňoch 25. –27. III. 2024 sa vo vzdelávacom centre v Zaježovej konal kurz, ktorého sa zúčastnili Ing. Ščipák a 2 študenti: Martin Ondrejech a Adam Berák.
- Workshopy – v dňoch 16. IV. 2024 a 26. IV. 2024 sme sa so študentami zúčastnili workshopov, kde sa dozvedeli o adaptačných opatreniach na zmenu klímy.
- Počas Svetového dňa vody sme prezentovali formou rovesníckeho vzdelávania problematiku klimatických zmien, sucha a povodní u nás a vo svete a tiež učili o vodozádržných opatreniach z pohľadu našej záhradníckej profesie. Prednášku som mala ja a 3 študenti. (Denisa I.A, Samko I.AD, Alesia II.A) Prednášky prebehli v jedálni pre študentov I. – III. ročníkov ( spolu asi 90 študentov z rôznych odborov.)
- Počas Dňa Zeme sme propagovali už konkrétne tento projekt návštevníkom z pozvaných okolitých základných škôl a tiež verejnosti.
- V máji prebehol priamo na vyučovacích výber adaptačných prvkov pre našu záhradu. Študenti vyberali z viacerých možných prvkov a nakoniec vybrali realizáciu dažďovej záhrady a rozmiestnenie „mŕtvych“drevených prvky v parku.
- Výber lokality pre realizáciu. Nakoľko v areály školy prebieha postupná revitalizácia záhrady a skleníkova tiež je v plánoch vybudovanie športového areálu, vybrali sme umiestnenie dažďovej záhrady pomerne netypicky – v blízkosti nášho školského včelieho úľa. Chceme zabezpečiť nielen postupné kvitnutie rastlín v blízkosti úľa, ale museli sme prihliadať k tomu, že na iných miestach, ktoré by sa zdali vhodnejšie pre realizáciu projektu, bude prebiehať stavebná činnosť.
- V škole prebehol 19.6. 2024 workshop o termosnímkovaní terénu. Zúčastnili sa ho študenti I.A+D, II.A+D, III.MR/FL. (asi 50 študentov) a približne ďalších 20, ktorých to zaujalo a boli v okolí na praxi.
- V júni sme spravili vsakovací test a začali sme kopávať podložie pomocou objednanej malej záhradnej techniky . Manuálne sme vyhĺbili lopatami rôzne hĺbky, aby sme vytvorili rôzne zóny pre rastliny. Najväčšia hĺbka bola 0,60- 0,70 m ( kde budú končiť rýny) a postupne ku kraju znižovali hĺbku. Do podložia sme nasypali asi 8m3štrku, frakcie 16/32. Nakoniec sme nasypali asi 2 m3 jemnejšieho štrku. Nakoľko sme pracovali v blízkosti úľov, tak včely sa nesprávali veľmi priateľsky. Museli sme robiť v ochranných včelárskych kuklách, čo v horúčave nebolo nič príjemné .
- Po prázdninách sme pokračovali v dorobení podložia. Na štrkové podložie sme položili jutovinu a osadili obe rýny . Dosypali sme substrát, ktorý sme pripravili z pôvodnej hliny z výkopu a primiešali sme piesok v pomere 4:1. Potom sme podľa vytvoreného návrhu osadili rastliny a nakoniec sme vysadenú plochu ohraničili s dlažobnými kockami – našli sme ich v areály školy. Tieto sme použili aj preto, aby sme mali ohraničenú plochu pre údržbárov na kosenie pozemku. Nakoniec sme rastliny popolievali.
- Od októbra prebiehali rovesnícke vzdelávania. Ja som odučila hodiny v I. – III. ročníku na hodinách Biológie, Aplikovanej ekológie a Fytoterapie (I.A + I.AD, II.A +II.AD, III.A+III.AD, I.Z a I.CR). Ja som informovala aj počas DOD rodičov a žiakov zo Základnch škôl. Kolega Ing. Ščipák odučil v teréne na hodine Prax v triedach I.AD, III.AD, IV.AD. Aj keď sa niektoré triedy opakujú, tak ja som učila z pohľadu klimatických zmien a vodozádržných opatrení, tak kolega sa venoval z pohľadu odborníka - záhradníka najmä výberu rastlín podľa nárokov na vodu. Žiak Martin Ondrejech si vyskúšal rovesnícke vzdelávanie v III. ročníku, nakoľko sa rozhodol, že vypracuje o projekte prácu na Stredoškolskú odbornú činnosť, čim tiež spropaguje projekt.
- O projekte sme informovali rodičov na školskej stránke, našej webovej stránke, na facebook a napísali sme článok do piešťanských novín.
https://sosrakovice.edupage.org/news/?gtnid=1712#news-1712
https://www.facebook.com/stredna.rakovice
https://www.piestanskydennik.sk/2024/11/13/studenti-z-rakovic-vytvorili-dazdovu-zahradu/


